I ett byggprojekt finns det många rörliga delar, beroende på vad det är som skall göras, är dessa olika komplexa. Underhållsarbeten, där de inte är mer än en, eller kanske två yrkeskategorier inblandade, kräver sällan projektledning – dock behövs alltid samordning.
Samordning, vad betyder det egentligen?
Att samordna någonting enligt SAOL ”sam|ordna verb ~de ~t • skapa samband och samarbete mellan olika delar el. verksamheter”. Och i vårt fall handlar det om att skapa samarbete mellan olika yrkeskategorier. Det är trots allt någon som behöver ta det ansvaret i alla projekt – oavsett storlek.
Ponera följande; du ska renovera ett sovrum och i samband med det skall nytt golv läggas, en garderob byggas, ett eluttag flyttas och väggar tapetseras. I det här fallet har du minst tre yrkesgrupper; snickare, målare och elektriker. Det går även att dela in snickarens uppgifter i; montering av garderob, laga vägg (efter elektrikern) samt lägga golv.
Du tar in tre olika företag; en snickarfirma, en målarfirma och en elfirma. Du ger alla samma information och får olika offerter. Du kör igång. Elektrikern kommer först men kan inte göra sitt jobb för att det är reglar i väggen som han inte kommer åt och kan inte dra om kablarna – han meddelar dig att någon måste ta upp väggen så att han kommer åt, det är inte hans jobb. Du ringer snickaren, han hinner inte just nu men säger att han ska komma så snabbt som möjligt. Målaren är redan bokad. Du meddelar honom och han skjuter upp arbetet. Snickaren kommer och öppnar väggen – nu kan elektrikern komma. Medan snickaren är där passar han på att montera ihop garderoben som du köpt. Den står nu färdig i rummet. Elektrikern kommer och gör sitt jobb, han flyttar uttaget och är klar. Du meddelar snickaren och frågar om inte det var för tidigt för garderoben, eftersom målaren inte är klar och golvet inte är lagt. Snickaren säger att det där löser sig, och att han ska komma så snart som möjligt. Tiden går. Målaren dyker upp på utsatt tid. Han undrar varför garderoben är i vägen och väggen inte lagad. Han börjar jobba på andra sidan av rummet. Snickaren dyker upp. Lagar väggen och ställer garderoben på sin plats. Golvet ska ändå läggas runt och det gör man efter att målaren är klar. Målaren kommer igen, han får nu täcka över garderoben och måla runt samt hänga tapet. Han säger att han är klar. Tillslut kommer snickaren tillbaka. Lägger golvet och sätter socklar och lister. Tyvärr stöter han till väggen med tapeten och råkar skada den. ”Det är tyvärr sånt som händer och det behöver alltid bättras i slutet” säger han. Du får ringa målaren och han kommer tillbaka och lagar.
Sen kommer fakturorna.
Elektrikern har tagit betalt för allt tid och två resor till huset, trots att han inte kunde göra jobbet från börjar och inte hade meddelat att han behövde hjälp. Målaren har tagit betalt för allt, och dessutom för det extra jobbet med att täcka över garderoben och laga tapeten (vilket trots allt syns om man tittar på den). Snickaren, ja han har tagit betalt för halvdagar trots att han bara varit där en timme eller så. Och inte gjort något avdrag för att ha skadat tapeten.
Dessutom tog arbetet fyra veckor istället för en som utlovat.
Hur skulle det då kunnat se ut under bättre omständigheter?
Du tar in en byggfirma, totalentreprenör, för hela projektet. Offerten är något högre än de tre firmornas separat och du känner att det kan vara värt det om allt flyter på.
Arbetet börjar, snickaren kommer på plats tillsammans med en arbetsledare och elektriker. Arbetsledaren har redan varit på plats och identifierat behoven; snickaren öppnar väggen och elektrikerna kan göra sitt jobb, han är klar efter en timme. Snickaren förbereder golvläggningen medan elektrikern jobbar. Sen stänger han väggen och lägger golvet. Arbetet är klart för målaren. Målaren kommer dagen efter och gör sina grundarbeten, sen tar det två dagar till för färg och tapet. Sista dagen kommer snickaren tillbaka och monterar garderoben samt tar hand av resterna. När allt är klart så kommer arbetsledaren tillbaka och går igenom arbetet med dig, en mindre ojämnhet upptäcks på väggen som målaren behöver fixa, han kommer nästkommande arbetsdag och fixar till det. Fakturan kommer, den är precis som överenskommet och arbetet blev klart på en vecka.
Blir det alltid dåligt när du tar in olika firmor?
Korta svaret är nej, allt beror på hur bra samordningen är. Tyvärr är det inte alltid lätt att kommunicera sin vilja till de olika entreprenörerna. Och mycket ofta så har entreprenören inte projektets övergripande kvalité i fokus när de utför sitt arbete – de fokuserar mer på sin uppgift och hur det är ”lättas” för dem att utföra det – utan att tänka på helheten. Det finns undantag, såklart, och många duktiga hantverkare kan komma med förslag på lösningar som är i linje med helheten.
Vilka är då för- och nackdelarna med att ta in samordning?
De stora fördelarna är:
- En person att prata med och fatta beslut tillsammans med
- Effektivisering av arbetet, rätt utförare i rätt ordning (tids- och kostnadsbesparingar)
- Bättre anpassade lösningar utifrån totalen i projektet (kanske blir ”jobbigare” för en yrkeskategori när helheten blir bättre
- En aktör som tar över arbetsmiljöansvaret
Att kunna ha en person att prata med, som tar fram och presenterar lösningar och agerar i ”projektets” intresse är huvudsaken. Samordnarens/projektledarens uppgift är att se till så att utförande blir precis som bra det kan bli utifrån förhållandet. Den skall även leda entreprenörerna som utför på rätt spår och tillse att de gör rätt saker – samt hålla dem ansvariga för sådant om inte fungerar.
Arbetet blir effektivare – genom samordning så vet alla vad som skall göras och i vilken ordning. De blir inga tomkörningar eller omgörningar i onödan. Det sparar tid, och pengar.
Arbetsmiljöansvaret flyttas från dig som byggherre (ja, det gäller även mindre projekt) till entreprenören – när denne agerar enskilt. Om du inte aktivt avtalar med varje entreprenör att de skall ta över arbetsmiljöansvaret så är du ansvarig under tiden de arbetar hos dig.
Finns det då några direkta nackdelar? Nja. Priset blir oftast högre initialt. Det kan kortsiktigt vara en nackdel. Samordning kräver tid – och även om arbetet utförs effektivt så är det svårt att räkna hem vinsten i effektivitet mot samordnings kostnaden. Det beror på att respektive yrkesutövare redan har prissatt sitt arbete efter de, för dem, optimala förhållandena. Så även om de blir samma kostnad för dem inom som utom samordningen så är möjligheterna att det blir rätt och inte kostar mer högre inom samordning.
Långsiktigt är det dock bättre med samordning. Totalen blir oftast mer anpassad till byggnaden och kvalitén högre. Skulle det uppstå problem så ligger garantierna på totalentreprenören, det skyddar en från konkurser hos mindre utförare.
Sammanfattning
Så när du planerar ett projekt nästa gång, tänk över hur samordningen skall gå till. Det kan vara enkelt i vissa fall – och väldigt mycket arbete i andra fall. Tänk även på riskerna med arbetsmiljön. Som byggherre är man ansvarig för arbetsmiljöarbetet under tiden projektet är igång. Det är bara när du har avtal med en ensam entreprenör som ansvaret automatiskt övergår till entreprenören.
Du får så mycket mer när du vänder dig till en bra totalentreprenör. Kortsiktigt kan det kännas dyrt och mycket pengar – långsiktigt är det en bra investering med bibehållet värde. Det blir oftare som du vill ha det.